Aloite: Väliaikaisen turvallisen pyöräparkin toteuttaminen rautatieaseman läheisyyteen

Oulu tunnetaan pyöräilykaupunkina, mutta asemaseudun nykyiset pyöräpaikat eivät tällä hetkellä vastaa käyttäjien tarpeisiin turvallisuuden osalta. Monet kaupunkilaiset kokevat epävarmuutta pyöränsä jättämisessä rautatieaseman läheisyyteen, sillä varkauksia ja ilkivaltaa on raportoitu toistuvasti. Turvallisen ja riittävän laajan pyöräparkin toteuttaminen väliaikaisesti ennen asemaseudun lopullisen uudistuksen valmistumista tukisi sujuvaa ja kestävää liikkumista kaupungissa.

Väliaikainen ratkaisu voisi olla esimerkiksi konttirakenteinen, valaistu, valvottu ja katettu pyöräparkki, joka sijoitetaan rautatieaseman välittömään läheisyyteen. Konttiparkki mahdollistaisi nopean ja kustannustehokkaan toteutuksen sekä siirrettävyyden myöhempään käyttöön muilla alueilla. Ratkaisu parantaisi alueen turvallisuutta, lisäisi pyöräilyn houkuttelevuutta ja tukisi kaupungin ilmasto- ja liikkumistavoitteita.

Myös muissa kaupungeissa, kuten Tampereella, on toteutettu vastaavia väliaikaisia tai siirrettäviä pyöräparkkeja.
(https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2024/08/29/juhannuskylankadulla-testataan-pyorahangaaria)

Valtuustoaloitteessa esitetään, että Oulun kaupunki:
• toteuttaa rautatieaseman läheisyyteen väliaikaisen turvallisen pyöräparkin ennen asemaseudun uudistuksen valmistumista
• selvittää mahdollisuudet kameravalvonnan
• varmistaa, että pyöräparkki on esteetön, katettu ja riittävän tilava.
• huomioi väliaikaisen ratkaisun suunnittelussa mahdollisuuden sen hyödyntämiseen myöhemmin muilla alueilla

Tämä toimenpide parantaisi oululaisten ja matkailijoiden liikkumisen turvallisuutta, edistäisi kestävää liikkumista ja tukisi Oulun asemaa pyöräilyn mallikaupunkina.

Siiri Ruokola
Varavaltuutettu, Kaupunginhallituksen edustaja (sivistyslautakunta)